discipline- en sectoroverstijgend denken bevorderen
“Niet dat wat je niet weet, brengt je in moeilijkheden; maar dat waar je zeker van bent en anders is dan je denkt.”
Mark Twain
Een hardnekkige hindernis voor de integrale ketenbrede aanpak, en daarmee duurzame ontwikkeling, vormen de vaste gedragspatronen die ons zekerheid bieden. De angst voor verlies van de vakidentiteit en verlies van de zekerheid van de dagelijkse routine op uitvoerend niveau zijn als een zandbank waarop nieuw beleid telkens schipbreuk leidt. |
Gewoontegetrouw worden binnen iedere sector, op basis van fragmentele kennis, conclusies getrokken, aanbevelingen geformuleerd, beleidslijnen uitgezet, maatregelen uitgewerkt, technieken en diensten ontwikkeld. Sectorale deeloplossingen brengen echter per definitie nieuwe ongewenste neveneffecten voort. Deze neveneffecten vragen om oplossingen die wederom ongewenste neveneffecten voortbrengen, enzovoorts...
Het succes van de integrale ketenbrede aanpak is afhankelijk van de medewerking van deskundigen die in een interdisciplinaire omgeving kunnen functioneren en hun professie beschouwen als maatschappelijke dienstverlening. Hiertoe kan in de opvoeding en opleiding meer aandacht besteed worden aan de ontwikkeling van eigenschappen zoals empathie, analyse en synthese. Empathie is onmisbaar voor het elkaar kunnen aanvullen in ideeën, kennis en ervaring. Analyse en synthese zijn vereist voor de omgang met multidisciplinaire kennis.
Zie verder: knelpunten & oplossingen duurzaam hoger onderwijs en andere knelpunten voor duurzame ontwikkeling